Vechtdalverbinding Een veiligere en vlottere doorstroming door de Vechtdalverbinding

 

Een veiligere en vlottere doorstroming bij de Vechtdal Verbinding

Image

In opdracht van provincie Overijssel werkten we aan het veiliger en vlotter doorstromen van het verkeer op de N340, N48 en N377. Doordat er veel (vracht)auto’s vanuit het oosten van Overijssel over deze wegen reden, waren deze wegen vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming verminderde en het verkeer vastliep. Daarnaast hebben we de veiligheid van deze wegen verbeterd. Ons werk op dit project rondden we af op vrijdag 1 juli 2022. Deze mijlpaal bereikten we een jaar eerder dan gepland! Een prestatie waar alle partijen trots op zijn.

Image

Verkeersverbeteringen

De Vechtdal Verbinding is een veertig kilometer lang wegentraject in het gebied tussen Zwolle en Ommen/Hardenberg. De verkeersverbeteringen zijnwaren divers van aard: van een nieuw tracé, rotondes, het aanpakken van kruisingen, de realisatie van viaducten, de realisatie van een ecoduct en fietstunnels tot de herinrichting van Nieuwleusen. Op de bestaande N340 richtten we een aantal kruispunten zo in dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. We maakten onder andere een vernieuwde aansluiting op de A28, een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen.

Veiligere verbindingen

De N48 voorzagen we onder andere van rotondes en weefvakken. Fietsers steken nu veilig over op de N377 door drie fietsoversteken. De Balkbrug kreeg een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer verbindt. Naast deze maatregelen voerden we ook de vijftien optimalisatiemaatregelen uit, waaronder fietstunnels, rotondes, een ecoduct en het verbreden van de parallelwegen.

Image

Duurzaam bouwen

Met de aannemer hadden we de afspraak om met minimale CO2- emissies en maximale circulariteit te bouwen. Een deel van de afgesproken duurzame maatregelen concentreerden zich dus op de grootste CO2- belasters. Dat zijn het productieproces van materialen asfalt, beton en staal, transport van bulkmaterialen en energiegebruik op de bouwplaats. Een ander deel van de maatregelen betrof het circulair realiseren van de Vechtdal Verbinding. Doorde circulaire realisatie, door het voorkomen van het gebruik van primaire grondstoffen, zoals asfalt, beton, staal en zand e. En het hergebruiken en recyclen van 99% van alle vrijgekomen materialen. Wij realiseerden alle afgesproken doelen. Met de maatregelen bespaarden we 12700 ton CO2 uitstoot. Dit staat gelijk aan een gemiddeld jaarverbruik vanca. 552 huishoudens. 

Image

Asfalt en beton: recycling en lagere temperatuur

Bijna de helft van het asfalt daarvan (94.000 ton) bestond uit gerecycled materiaal, zoals steenslag en zand. Nog eens bijna 40% (75.000 ton) van het gebruikte materiaal is Laag Energie Asfaltbeton (LEAB). De productie van dit asfalt kost minder energie, omdat het maar tot 95 graden Celsius wordt verhit in plaats van 165 graden. Hiernaast maakten we ook duurzame ontwerpkeuzes voor bruggen en viaducten gemaakt.. Dit leverde een CO2 besparing van 42% op.

Zand en grond: hergebruik

Al het zand en grond dat vrijkwam bij het project is hergebruikt. Dat scheeldet een hoopveel transportbewegingen. Toch is dit maar 36% van al het zand dat bij het project is gebruikt. De rest van het zand dat benodigd was, kwam komt uit andere projecten in Nederland. Het grootste deel (42%) komt kwam van lokale projecten, zoals in Hattem en Stegeren.

Biodiesel als brandstof

In plaats van het vervuilende diesel, gebruikten we ruim 290.000 liter In plaats daarvan is er tegenwoordig ook biodiesel (HVO) beschikbaar. In totaal gebruikten we ruim 290.000 liter biodiesel in grondverzetmachines. We reduceerden de CO2-emissie met meer dan 1024 ton CO2. Dit is 45% lager dan de uitstoot van volledig fossiele brandstoffen bij gelijke werkzaamheden. Ook voor het transport is biodiesel gebruikt (ruim 50.000 liter) en voor de biodiesel gebruikt, net als door de asfaltmachines (45.000 liter).